Debrief k téze pre 2. kategóriu v 4. kole JDL 2021/2022 

Na štvrtom kole JDL 2021/2022 mali debatérky a debatéri v 2. kategórii za úlohu argumentovať na nasledovnú tézu:

Na školách by sa malo učiť programovanie na úkor humanitných predmetov ako dejepis, občianska náuka a literatúra.

Infoslide: Ministerstvo školstva vydáva tzv. „rámcový učebný plán“, v ktorom školám stanovuje povinný počet hodín, ktoré musia žiaci absolvovať z daného predmetu. Počet povinných hodín informatiky pre druhý stupeň základných škôl je nižší, než povinný počet hodín dejepisu, občianskej náuky či slovenského jazyku a literatúry. Napríklad pre 9. ročník ZŠ musia mať žiaci len 1 hodinu informatiky týždenne, zatiaľ čo je povinných 5 hodín slovenského jazyku a literatúry, 2 hodiny dejepisu a 1 hodinu občianskej náuky.

ARGUMENTY ZA SÚHLASNÚ STRANU

Výhody programovania

  • Keďže ide z veľkej časti o porovnávaciu tézu, medzi najhlavnejšie argumenty súhlasnej strany budú patriť výhody, ktoré programovanie má. Vieme sa na to pozrieť z krátkodobého a dlhodobého hľadiska:
    • Okamžité výhody:
      • Programovanie pomáha žiakom a žiačkam zoznámiť sa s počítačmi. Nejde iba o zoznámenie sa s počítačmi celkovo, ale zoznámenie sa s nimi ako s pracovaným nástrojom. Deti tak uvidia, že počítač vie byť aj na niečo iné ako hranie. Technológie sú nevyhnutné čoraz viac a preto je fajn, že sa s nimi deti môžu zoznámiť rôznymi spôsobmi. Pripravujeme ich tak viac na vonkajší svet.
      • Programovanie pomáha rozvíjať deti v mnohých oblastiach. Pri programovaní je potrebné používať logiku, pamäť, kreativitu a ďalšie kognitívne schopnosti. Zlepšovanie si týchto schopností je niečo, čo využijú všetky deti v každodennom živote a aj na ostatných hodinách.
    • Budúce
      • Jeden z najdôležitejších argumentov pre podporu programovania je pracovné uplatnenie. Voľných pracovných miest pre programátorov a programátorky stále pribúda a svet sa čoraz viac posúva do technológii a programov. Preto bude pracovných miest pre ľudí so znalosťou programovania stále viac. Vďaka podpore programovania na školách bude mať oveľa viac detí možnosť si nájsť v programovaní záľubu a budú pripravenejšie na ďalšie štúdium programovania na vysokých školách.
      • Pozrieť sa na to môžeme aj z pohľadu štátu. Pre štát je veľmi výhodné mať obyvateľov, ktorí sú schopní nájsť si prácu na trhu a ešte lepšie, pokiaľ ju dokážu vytvoriť. S väčšou podporou programovania vytvára Slovensko dobré podmienky pre technologické firmy, ktoré hľadajú kvalitných zamestnancov. Programátori a programátorky, ktoré mali možnosť začať už v skorom veku a preto sa aj rýchlejšie špecializovať môžu byť práve týmito zamestnancami. Viac pracovných miest, vyššie platy a rast celkovej životnej úrovne sú len niektoré z dopadov, ku ktorým viete dôjsť.

Nemôžme však zabudnúť aj nevýhody humanitných predmetov

  • Nie sú príliš záživné
    • Tieto predmety sú veľmi často vyučované spôsobom, ktorý len minimálne zapája deti. Dostanete balík informácii, ktoré sa musíte naučiť naspamäť a spraviť dobre test. Nehovoríme, že sa v takýchto predmetoch nedá nájsť záľuba, no zväčša ide iba o bifľovanie.
  • Nevyužitie
    • Tieto predmety majú v praxi len veľmi málo využitia. Je síce fajn poznať svoju históriu a ako funguje váš štát, no tieto informácie vám na pracovnom trhu veľmi nepomôžu. Najmä pokiaľ sa rozhodnete nepokračovať ďalej na vysokú školu. Tie najpotrebnejšie informácie sa dajú zmestiť do oveľa menej hodín ako je momentálne povinné.

ARGUMENTY ZA NESÚHLASNÚ STRANU

Na druhej strane je potrebné naopak ukázať silné stránky humanitných vied a nevýhody informatiky a programovania.

  • Čo učia humanitné vedy
    • Často sa pozerajú ľudia na predmety na školách iba z pohľadu budúceho pracovného miesta. Humanitné vedy však majú svoju najsilnejšiu stránku práve pri tvorení názorov a hodnôt, ktoré sa na pracovnom trhu neprejavia až tak silno.
      • Vidíme v spoločnosti čoraz väčší nárast extrémizmu, dezinformácii a nevedomosti o fungovaní spoločnosti a štátu.
      • Hodiny humanitných vied sú nástroj, ktorý vieme proti tomu použiť.
      • Práve na týchto hodinách sa učíme o fungovaní spoločnosti, dopadoch extrémizmu a hodnotách, ktoré v spoločnosti fungujú a ktoré v minulosti zlyhali.
      • Pokiaľ žiakom zoberieme tieto hodiny riskujeme ešte väčší nárast extrémizmu, populizmu a ľudí, ktorí budú ľahko ovplyvnení.
        • Budú nám zbytočné plne obsadené pracovné miesta, pokiaľ budú na Slovensku ľudia, ktorí budú podporovať myšlienky, ktoré vedú preč z demokracie a právneho štátu.
  • Široký zámer
    • Programovanie žiakov a žiačky rozvíja len v obmedzenom množstve oborov. Humanitné vedy dávajú deťom možnosť nájsť svoju záľubu v oveľa väčšom množstve oborov a dáva im viac možností pre budúci výber vysokých škôl alebo povolaní.
      • Filozofia, psychológia, medzinárodné vzťahy, právo… A mohli by sme pokračovať hodnú chvíľu.
        • Humanitné vedy dávajú s väčším rozhľadom deťom väčšiu slobodu pri výbere budúceho zamerania a pri hľadaní svojich záľub. Síce je momentálne veľký dopyt po programátoroch a programátorkách, ale humanitné vedy vedia pokryť oveľa širšiu škálu povolaní, na ktoré žiakov a žiačky pripravujú.
  • Nevýhody programovania
    • Menší kontakt s ľuďmi
      • Pokiaľ budeme na školách zameriavať deti na programovanie, strávia oveľa viac času za počítačom a oveľa menej s ostatnými deťmi.
      • Momentálne trávia deti čoraz viac času zavreté vnútri a na počítačoch či smartfónoch. Tam však stále ešte komunikujú s ostatnými deťmi napríklad pri hraní hier alebo na sociálnych sieťach
      • Programovanie je však činnosť, ktorú väčšina ľudí vykonáva osamote.
        • Dosahujeme preto spoločnosť, v ktorej je ešte viac nespoločenských ľudí.
    • Programovanie je spojené s mnohými zdravotnými problémami
      • V prvom rade sú to tie, ktoré sú spojené s používaním počítača celkovo
        • Medzi nimi napríklad karpálny tunel, bolesti chrbta, či problémy so zrakom
      • Taktiež sú s ním však spojené psychické problémy
        • Častá frustrácia a menší kontakt s ľuďmi vedie k depresiám a úzkostiam

Zdroje:

https://blog.sme.sk/generacia30/spolocnost/60-hodin-dejepisu-na-odbornych-skolach-je-malo-zhoduju-sa-ucitelia

https://dennikn.sk/1036162/cely-svet-na-skolach-buduje-novu-informatiku-my-ju-zaciname-skracovat/

https://dennikn.sk/427838/fasizmus-nezastavi-matematika-dejepis/

https://e.dennikn.sk/986763/slovensku-chybaju-it-ckari-ziaci-vedia-casto-programovat-lepsie-ako-ucitelia-informatiky/

https://enter.sme.sk/c/vyucuju-skoly-informatiku-dobre-tieto-patria-medzi-ukazkove

https://komentare.sme.sk/c/22350535/kto-sa-nenauci-kodovat-zostane-negramotny.html

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *