Poznámky k pripravovanej téze FSDL 2019
Debatná sezóna vyvrcholí na Finále Slovenskej Debatnej Ligy. V Národnej rade sa najlepšie debatné tímy popasujú o titul tohtoročného víťaza FSDL aj v debatách na pripravovanú tézu: Od roku 2025 by mali byť v Európe zakázané spaľovacie motory. Tézový výbor vám pomocou kocky aj v tomto roku prináša poznámky k téze.
Kontext:
Klimatické zmeny spôsobené ľudskou činnosťou už nie sú len vedecky potvrdený fakt, ale pomaly sa stávajú aj každodennou realitou. Pokiaľ nechceme aby ľudská činnosť zanechala trvalé následky na životnom prostredí, musíme začať meniť svoje zaužívané spôsoby produkcie a konzumu.
Našťastie sa nám s technologickým pokrokom otvárajú reálne možnosti, ktoré nám môžu pomôcť prejsť na šetrnejšiu produkciu. Jedným z najvýraznejších príkladov posledných rokov tohto pokroku sú elektromotory, ktoré ponúkajú potenciálne čistú náhradu za spaľovacie motory.
Avšak, nielenže sú autá súčasťou každodenného života väčšiny ľudí, automobilový priemysel tvorí dôležitý pilier viacerých európskych ekonomík. Preto je otázne, či radikálne obmedzenie používania spaľovacích motorov je tým správnym riešením, ktoré nám pomôže klimatickú zmenu odvrátiť.
Otázky ktoré by ste určite mali vyriešiť pri príprave:
- Ako sa zmení spôsob prepravovania sa?
- Ako zabezpečíme, že elektrická sieť takýto radikálny prechod zvládne?
- Budeme mať k dispozícii dosť alternatívnych spôsobov prepravy?
Možné spory:
- Environmentálne dopady
- Aký dopad majú spaľovacie motory na životné prostredie?
- Aký dopad majú elektromotory na životné prostredie?
- Bude zákaz spaľovacích motorov stačiť na odvrátenie klimatických zmien?
- Zmení sa prístup ostatných krajín k životnému prostrediu?
- Ekonomika
- Čo sa stane s automobilovým priemyslom v Európe?
- Aký dopad budú mať tieto zmeny na produktivitu a konkurencieschopnosť Európskych ekonomík?
- Ako sa zmení globálny trh s motormi/prepravou?
- Sociálne dopady
- Budú alternatívy rovnako finančne dostupné pre všetky sociálne skupiny?
- Aká bude dostupnosť novej infraštruktúry dopravy?
- Aký dopad budú mať zmeny v produkcii na nezamestnanosť?
Odkazy ktoré by vám mohli pomôcť:
Slovenské:
- A2: ŽÍT KATASTROFU Na cestě k ekologickému sebezničení
- Môj Elektromobil: Priemerný Európan stratí až dva roky života kvôli znečistenému ovzdušiu. Stále sme rozdelení železnou oponou
- Tesla magazin: Prudký rozvoj elektromobility vraj môže poškodiť záujmy Slovenska
- Techbox DennikN: Radoslav Markuš – V elektromobilite sme zaradili vyššiu rýchlosť
- Pravda: Kedy začnú byť elektromobily naozaj ‘zelené’? Odpoveď je deprimujúca
- Euractiv: Expert na zelené inovácie: Vlastniť auto je iracionálne
- SME: Analytici: Slovensko potrebuje vyrábať elektroautá. Aby sa nestalo Detroitom
- Euractiv: Výroba elektromobilov si vyžiada o polovicu menej pracovníkov
Anglické:
- ROAR: We need to live differently
- Guardian: Switching to electric cars is key to fixing America’s ‘critically insufficient’ climate policies
- International energy agency: Global EV Outlook 2018
- Bloomberg: Millions of Electric Cars Needed in Germany’s War on Pollution
- Politico: Are electric cars worse for the environment?
- Transport and Environment : Cars and CO2
- Transport and Environment: How will electric vehicle transition impact EU jobs?
- AVERE: ENVIRONMENTAL SUSTAINABILITY
- Le Monde diplomatique: Do we really want electric vehicles?
- Le Monde diplomatique: What’s what in propulsion technology
- Le Monde diplomatique: China set to lead in electric car race
- Huffington Post: Shift To Electric Cars Will Cost Thousands Of Jobs: Volkswagen
- The Independent: Electric cars are set for explosive growth, but it’s not all smooth runway ahead
- The Independent: Time’s up for the internal combustion engine
- The Independent: More than 600 000 jobs at risk due to combustion engine ban
- The Economist: The death of the internal combustion engine
- The Economist: China moves towards banning the internal combustion engine
- The Economist: German cars have the most to lose from a changing auto industry
- The Economist: A bad week for Germany’s carmakers
Za Výbor pre tézy poznámky pripravil Peter Eller.