Ako sa správajú majitelia médií?
Po včerajšom odchode vedenia redakcie SME sa pozrieme na majiteľov médií vo svete a rozdielne filozofie v ich prístupe.
Najväčšiou kauzou posledných dní je jednoznačne kúpa 50 % denníku SME finančnou skupinou Penta. Vedenie redakcie sa z morálnych dôvodov rozhodlo skončiť. Aký je problém keď Penta skúpila viacero serióznych novín a časopisov (Trend, Plus 7 dní, Sme) si môžte prečítať v článku na O médiach.sk. V skratke – ide o vytváranie nebezpečného monopolu a tým pádom podkopávanie kontrolnej funkcie, ktorú média majú v demokratickej spoločnosti.
V dnešnom hlavnom článku ukážeme situáciu v zahraničí, kde sú média nebezpečne koncetrované v rukách jedného muža. Meno Rupert Murdoch ste možno počuli v súvislosti so škandálom, ktorý prehrmel Britániou v roku 2011. Vďaka práci Guardianu a Nicka Daviesa vyšlo na povrch rozsiahle nelegálne odpočúvanie denníkom News of the World, ktoré využívali na získavanie bulvárnych informácií. Čo však pobúrilo spoločnosť najviac, neboli odpočúvané celebrity ale hacknutie odkazovej schránky uneseného a následne zavraždeného dievčatka Milly Dowler. Nick Davies v júli publikoval knihu o tomto škandále a Guardian ponúka časť z nej na prečítanie. Stojí to za to, hoci mne osobne sa občas obracal žalúdok.
Highlighty článku:
- vždy môže byť situácia horšia
- aktivity Penty sú podozrivo podobné s modelom aký mal Murdoch – vlastnenie tzv. mediálneho trojuholníka – bulvárnych plátkov, serióznych novín a televízie (článok z O médiach.sk hovorí o záujme Penty o Markízu)
- čo vlastne obnáša mediálna moc – proces „monsteringu“ keď kompletne psychologicky zničia verejný ale aj súkromný život danej osoby (CZSK príklad – Iveta Bartošová)
- úzke prepojenie Murdocha s politikmi nielen v Británií.
Avšak nie všetci, ktorí vlastnia média ich chcú mať iba kvôli ziskom alebo moci. Šéf Amazonu Jeff Bezos kúpil skoro presne pred rokom Washington Post, jedny z najrenomovanejších svetových novín, ktoré sa preslávili odhaľovaním škandálov ako napr. Watergate (odpočúvanie politických oponentov Nixonovou administratívou). Totiž, média vo svete ale aj na Slovensku majú problém nájsť udržateľný model financovania keďže ich predaj a teda príjmy z reklamy stále klesajú z dôvodu konkurencie internetových zdrojov. Milionári sa začínajú pozerať na investíciu do médií skôr ako na filantropiu, keďže uznávajú ich spoločenský význam. Článok z The Atlantic rozoberá ako môže tento obchod pomôcť Postu ale aj Bezosovi. A tu je ešte jeden článok o tom, či takéto investície môžu priniesť nový zlatý vek pre noviny. A to je na dnes všetko.
Foto: Kevin Dooley, Flickr