Známkovanie v škole by malo byť zrušené
Debata sa zaoberá otázkou, akým spôsobom by mala byť žiakom a žiačkám podávaná spätná väzba na ich vzdelávacie výkony. Pod známkovaním rozumieme niekoľkostupňový systém kategorizácie výsledkov – napríklad od 1 (výborný) po 5 (nedostatočný). Medzi alternatívy môžeme zaradiť napríklad slovné hodnotenie alebo úplné zrušenie hodnotenia.
SÚHLASNÝ TÍM
- Podpora individuálneho rozvoja
- Známkovanie často redukuje hodnotenie žiaka na jednoduché číslo, ktoré neodráža jeho skutočné schopnosti, zručnosti a úsilie. Alternatívne metódy by mohli lepšie zohľadniť individuálne pokroky a potreby.
- Zníženie stresu a tlaku
- Mnoho žiakov trpí stresom spôsobeným strachom zo zlých známok. Zrušenie známkovania by mohlo vytvoriť prostredie, kde sa žiaci viac sústredia na učenie a menej na výkon.
- Kritické myslenie
- Známkovanie môže motivovať k memorovaniu namiesto porozumenia. Alternatívne hodnotenie by mohlo podporiť rozvoj kritického myslenia a kreativity.
- Eliminácia nespravodlivosti
- Subjektivita učiteľov, rozdiely v náročnosti hodnotenia a rozdielne podmienky medzi školami môžu viesť k nespravodlivosti. Alternatívne systémy môžu byť spravodlivejšie.
- Rovnosť v prístupe k vzdelávaniu
- Žiaci z menej priaznivého prostredia môžu byť známkami penalizovaní, čo ich môže odradiť od ďalšieho vzdelávania. Slovné hodnotenie by mohlo viac motivovať a podporovať ich rozvoj.
NESÚHLASNÝ TÍM
- Štandardizované porovnávanie
- Známky poskytujú rýchly a jasný spôsob, ako zhodnotiť pokrok žiaka, a umožňujú jednoduché porovnanie medzi študentmi alebo školami.
- Motivácia
- Pre mnohých žiakov sú známky motiváciou k dosahovaniu lepších výsledkov a k snahe zlepšovať sa v konkrétnych oblastiach.
- Príprava na život
- V živote budú žiaci často hodnotení a posudzovaní. Známkovanie ich na to pripravuje a učí ich zvládať tlak hodnotenia.
- Efektívnosť
- Slovné hodnotenie alebo alternatívne formy môžu byť časovo a administratívne náročnejšie, čo môže byť pre učiteľov i školy neudržateľné.