Učitelia a učiteľky na základných školách by mali byť nahradení umelou inteligenciou
Pripravovaná téza pre 2. kategóriu na 1. turnaji Juniorskej debatnej ligy znie:
„Učitelia a učiteľky na základných školách by mali byť nahradení umelou inteligenciou“
Kontext
Pod umelou inteligenciou sa rozumie technológia, ktorá umožňuje strojom samostatne vykonávať úlohy, ktoré by za normálnych okolností vyžadovali ľudskú inteligenciu, ako je učenie, rozhodovanie a riešenie problémov. Príklady využívajúce umelú inteligenciu zahŕňajú hlasových asistentov (Alexa, Siri), odporúčacie systémy na YouTube či Netflixe, generatívne jazykové modely (Chat GPT) alebo robotov, ktorí dokážu samostatne jazdiť.
Umelá inteligencia sa už dnes čoraz viac využíva v rôznych oblastiach vrátane vzdelávania – napríklad vo forme výukových aplikácií alebo online kurzov, ktoré dokážu prispôsobiť obsah jednotlivým študentom a študentkám. Tieto technológie majú potenciál ponúknuť personalizované učenie, sprístupniť materiály kedykoľvek a uľahčiť udržiavanie konzistentnej kvality vzdelania v rôznych regiónoch. Avšak otázka, či môže byť AI schopná úplne nahradiť ľudský kontakt, emocionálnu podporu a vzdelávanie v sociálnych zručnostiach, ktoré prinášajú učitelia, je stále otvorená.
Na jednej strane AI predstavuje obrovský potenciál v oblasti dostupnosti a efektívnosti vzdelávania, keďže dokáže byť k dispozícii 24/7 a prispôsobiť sa rýchlosti učenia sa každého žiaka. Taktiež by sa mohla znížiť zaujatá spätná väzba alebo diskriminácia, ku ktorej môže niekedy dôjsť zo strany učiteľov a učiteliek. Na druhej strane však učitelia zohrávajú kľúčovú úlohu v emocionálnom a etickom rozvoji detí, pričom AI nemá schopnosť empatie alebo sociálneho vnímania. Debatéri a debatérky by sa mali zamerať na otázky, či je technologicky a eticky bezpečné odovzdať vzdelávací proces výlučne technológii a či môžu byť niektoré kritické aspekty výchovy nahradené strojom.
Pri príprave na túto debatu odporúčame venovať pozornosť etickým a sociálnym oblastiam témy. Nie je len dôležité, či AI dokáže technicky plniť úlohy učiteľov, ale aj aký by to malo dopad na deti a spoločnosť. Taktiež je dôležité si uvedomiť, že téza vie byť debatovaná rôzne: napríklad je vzdelávanie všetkých žiakov vedené umelou inteligenciou z domu vo forme dištančného študijného programu pre základoškolákov, alebo žiaci a žiačky navštevujú školu spoločne a stále prichádzajú do kontaktu s kolektívom. Možné argumenty sa líšia na základe modelu zvoleného súhlasnou stranou.
Možné spory
- Dokáže AI plne nahradiť emocionálnu a sociálnu úlohu učiteľov vo výchovnom procese?
- Môže byť vzdelávanie prostredníctvom AI efektívnejšie ako tradičné vzdelávanie s učiteľmi a učiteľkami, čo sa týka výsledkov učenia a motivácie žiakov a žiačiek?
- Sú výhody personalizovaného učenia a nepretržitej dostupnosti AI dostatočne silné na ospravedlnenie úplnej náhrady učiteľov a učiteliek?
- Aké etické riziká prináša nástup AI do vzdelávania, najmä čo sa týka ochrany súkromia a bezpečnosti dát?
- Pomôže alebo poškodí AI deťom s ťažkosťami v sociálnych zručnostiach, keď bude chýbať ľudský prístup a empatia?
- Zvýši AI závislosť detí na technológiách?
- Ako by sme zabezpečili aby AI bola schopná konzistentne poskytovať pravdivé informácie?
Argumenty a spory spomenuté v týchto poznámkach ku pripravovanej téze však nie sú zďaleka všetky, ktoré vo vašich debatách môžete priniesť.
Zdroje
SK
https://robertchovanculiak.substack.com/p/3-dovody-preco-ai-nezmeni-skolstvo
https://robertchovanculiak.substack.com/p/ai-zmaturovala-a-priniesla-do-skol
EN
https://www.commonsense.org/education/articles/practical-tips-for-teachers-to-use-ai
https://www.brookings.edu/articles/the-robots-are-coming-to-school-now-what/
https://www.brookings.edu/articles/should-schools-ban-or-integrate-generative-ai-in-the-classroom/
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000370706
https://www.weforum.org/stories/2024/07/artificial-intelligence-education-teachers-union/
https://spencereducation.com/ai-wont-replace-teachers/
https://futurism.com/high-school-starts-replacing-teachers-ai