Kultúra by na Slovensku nemala byť financovaná z verejných zdrojov.

Kontext 

V posledných mesiacoch na Slovensku vzrástla debata o verejnom financovaní kultúry. Ministerstvo kultúry zaviedlo organizačné a rozpočtové zmeny, ktoré vyvolali obavy v umeleckej obci. Diskusia sa sústreďuje na to, či je financovanie kultúry nevyhnutné na zachovanie jej dostupnosti a rozmanitosti alebo či by kultúra mala fungovať nezávislejšie a efektívnejšie s podporou súkromného sektora.

Táto otázka je obzvlášť aktuálna vzhľadom na rozpočtové obmedzenia Slovenska, ktoré vytvárajú tlak na efektívne využívanie verejných zdrojov.

Definície 

Umenie

Na Slovensku vláda financuje rôzne sektory kultúry prostredníctvom Ministerstva kultúry Slovenskej republiky a ďalších verejných inštitúcií. Medzi hlavné oblasti, ktoré získavajú podporu, patria:

  • Umenie: Zahŕňa výtvarné umenie, hudbu, literatúru, divadlo, tanec a ďalšie umelecké formy.
  • Kultúrne dedičstvo: Ochrana a obnova pamiatok, historických budov a archeologických lokalít.
  • Knihovníctvo: Podpora verejných a vedeckých knižníc, vrátane Slovenskej národnej knižnice.
  • Médiá a audiovízia: Financovanie verejnoprávnych médií, ako je Rozhlas a televízia Slovenska, a podpora filmovej tvorby prostredníctvom Audiovizuálneho fondu.
  • Osvetová činnosť a ľudová umelecká výroba: Podpora kultúrnych podujatí, festivalov a tradičných remesiel.
  • Prezentácia slovenskej kultúry v zahraničí: Financovanie aktivít zameraných na propagáciu slovenskej kultúry v medzinárodnom prostredí.
  • Vzťahy s cirkvami a náboženskými spoločnosťami: Financovanie činnosti registrovaných cirkví a náboženských spoločností.

Typy podpory:

  1. Verejná podpora kultúry zahŕňa priame aj nepriame formy financovania:
    1. Priama verejná podpora: Predstavuje finančné prostriedky poskytované priamo z verejných zdrojov (napr. vládou alebo verejnými orgánmi) na účty prijímateľov. Sem patria dotácie, granty a odmeny, ktoré sú určené na podporu konkrétnych kultúrnych projektov a inštitúcií.
    2. Nepriama verejná podpora: Ide o opatrenia, ktoré verejné inštitúcie prijímajú na podporu kultúrnych organizácií bez priameho finančného prevodu. Patrí sem napríklad poskytovanie daňových úľav a výnimiek, ktoré kultúrnym inštitúciám znižujú náklady, a špeciálne finančné nástroje, ktoré umožňujú prístup k priaznivejším úverom.
  2. Súkromná podpora kultúry zahŕňa finančné príspevky zo súkromných zdrojov:
    1. Obchodná podpora: Tento typ zahŕňa investície od súkromných spoločností, ako sú sponzorstvo, darovanie firemných prostriedkov alebo investície do umeleckých zbierok. Často ide o partnerstvá, kde spoločnosti očakávajú určitý návrat, napríklad vo forme reputačného zisku.
    2. Individuálne darcovstvo: Zahŕňa príspevky jednotlivcov na podporu kultúry. Tento typ financovania je odlišný od bežných výdavkov na kultúrne aktivity, keďže má čisto darcovský účel.
  3. Príjem zo zárobkovej činnosti znamená príjmy kultúrnych organizácií priamo z predaja produktov a služieb. Tento príjem zahŕňa napríklad vstupné do kultúrnych inštitúcií, predaj umeleckých diel alebo produktov.

Možné spory

  1. Je kultúrne financovanie luxus, ktorý môžeme obmedziť v prospech kľúčových služieb, ako zdravotníctvo a školstvo, alebo nevyhnutná investícia do rozvoja spoločnosti?
  2. Obmedzuje verejné financovanie nezávislosť kultúry, alebo zabezpečuje jej dostupnosť pre všetkých občanov?
  3. Má byť kultúra motivovaná trhom, alebo by mala slúžiť na uchovávanie národných tradícií a spolupatričnosti?
  4. Prispeje zrušenie verejného financovania k prirodzenej inovácii v kultúre, alebo povedie k zániku experimentovania v prospech mainstreamových žánrov?
  5. Zvýši zameranie na konkurenciu kvalitu kultúry, alebo obmedzí rozmanitosť len na populárne žánre?
  6. Prispeje obmedzenie štátnej podpory k väčšej nezávislosti kultúry, alebo zníži prístupnosť kultúry pre menšinové skupiny?

 

Články:

Základy:

Finančné noviny: Princípy, zásady kultúrnej politiky v teórii a praxi

Ministerstvo financií SR: financovanie kultúry z verejných zdrojov

IFP: Rozpočtová Kalkulačka

Európska Únia: Podpora súkromných investícií v oblasti kultúry

(STRANA 7-15) Ministerstvo Kultúry SR: Kvantifikovateľné Dopady Kultúry na Slovensku 

(STRANA 23-28) Fond na Podporu Umenia: Ceny Projektov + Podporené Projekty

Rada pre rozpoctovu zodpovednost: dlhodobaj udržateľnost verejných financií

Technická univerzita v Košiciach: Dopad kultúry na spoločnosť v Košiciach

Aktuality: Šimkovičová podpísala memorandum s čínskym rezortom kultúry

SME: Verejné financovanie prináša riziko politickej kontroly, oslabuje nezávislosť kultúry a demokraciu.

JOJ Noviny: Zákaz financovania projektov na podporu LGBTI+ od ministerstva kultúry

(STRANA 36-40) Katedra Divadelnej Vedy: analýza finančného a tvorivého prostredia v nezávislej kultúre

Danubiana: vznik nezávislej galéria moderného umenia v Bratislave

(STRANA 9-11) Filmový festival Jeden svet: Staňte sa Partnerom

Denník N: Kultúra a Zdravotníctvo

Forbes: Osobné a firemné investície do umenia

Nadácia Tatra Banka: Grantové programy + Podpora Slovenskej Národnej Galérie

Dennik N: Prečo je umenie také drahé

(Strana 48-54) SND: 2023 Rozpočet SND

Zahraničie:

Aktuality: kontrola medii a kultury v Madarsku

SME: Ako Poľsko a Maďarsko prišli o verejnoprávne médiá

Podcasty

Dobre Rano SME: Čo sa deje na ministerstve kultúry a aký to má dopad na slovenský kultúrny sektor?

Index: V statnom rozpocte sa setri len na oko

Index: Súkromné vlastníctvo médii

Braňo Závodský Naživo: Kultúrny štrajk

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *