Debrief ku tézam z 1. východoslovenského turnaja SDL
Na prvom východoslovenskom turnaji SDL si debatérky a debatéri mohli zadebatovať na nasledujúce tézy:
Gymnáziá by mali byť nahradené strednými odbornými školami.
Rodičia by mali nútiť svoje dcéry zúčastňovať sa tradične chlapčenských aktivít.
V tomto článku k týmto tézam nájdete debriefingové materiály vypracované tézovým výborom.
Téza: Gymnáziá by mali byť nahradené strednými odbornými školami
Infoslide:
Z 3 stredoškolákov a stredoškoláčok na Slovensku 2 študujú na strednej odbornej škole a 1 na gymnáziu. Názvom stredná odborná škola označujeme pestrú paletu študijných a učebných odborov – od bilingválneho päťročné štúdia na obchodnej akadémii končiaceho maturitou po napríklad dvojročné štúdium remesla s výučným listom.
Súhlasný case:
V tejto téze vie byť model pomerne jednoduchý. Napríklad že zavediete odborné školy na rôzne okruhy predmetov. Matematicko-informatické, medické, humanitné a podobne. Základom Skovej línie je dobre vysvetliť problém, ktorý chceme riešiť zavedením tézy. Už pri kejsovaní vieme predpokladať že Nko bude popierať existenciu problému a treba sa na to strategicky pripraviť. Poďme sa pozrieť na to, aké problémy si vieme určiť na Skovej strane.
Neefektivita gymnázií
Gymnáziá rozširujú všeobecný prehľad študentov z každého jedného oboru. To ale znamená, že študenti sa musia učiť predmety, ktoré im v budúcej praxi absolútne netreba. Častokrát práve tie predmety, ktoré nikdy v živote nebudete potrebovať vám zaberú najviac času. Napríklad budúci doktor, strávi hodiny učením sa matiky, ktorú neskôr bude používať minimálne. Tento čas by sa dal využiť oveľa efektívnejšie, keby sme sa učili iba to, čo budeme vo svojej budúcej praxi naozaj používať. To vieme dosiahnuť práve zavedením tézy.
Gymnázium je vlastne iba odkladaním voľby špecializácie. Za tie štyri roky na gymnáziu by ste sa však vedeli stať polo-odborníkom v konkrétnej oblasti. Takto ste však začiatočník vo všetkom, bez žiadnych reálnych skúseností a s kopou v praxi nevyužiteľných poznatkov.
Neatraktivita odborných škôl
V tomto probléme chceme ukázať, že súčasné zvyšujúce počty gymnazistov sú na škodu. To vieme dokázať napríklad tým, že v súčasnosti je problém získať vyučených elektrikárov, robotníkov, remeselníkov alebo iných povolaní . Tieto povolania upadajú, pretože odborné školy majú často medzi dobrými žiakmi zlé meno a všetci chcú ísť na gymnáziá aj keď kariéra po gymnáziách nemusí byť nutne lepšia (ani platovo, ani uplatnením). Ak by boli všetky školy odborné tento problém by bol odstránený.
Nesúhlasný case:
Na nesúhlasnej strane potrebujeme dokázať, že gymnázia majú pre niektorých študentov opodstatnenie. To dokážeme popieraním existencie problému. To vieme urobiť napríklad týmito spôsobmi.
Je v poriadku sa nevedieť rozhodnúť
15-ročný človek ide častokrát na gymnázium lebo ešte nevie čomu by sa chcel venovať. To je úplne v poriadku. Práve to je obdobie, kedy sa nám najviac menia názory na svet a utvárame si vlastnú osobnosť. Častokrát zisťujeme, že predmety ktoré sme mali radi nás už nebavia alebo si nájdeme záľubu v niečom úplne inom. Je nesprávne tlačiť na mladých ľudí aby robili také veľké rozhodnutie tak skoro. Častokrát na základnej škole ani neprišli do kontaktu so všetkými odbormi a nemajú teda dosť informácií aby sa mohli dobre rozhodnúť.
Gymnáziá nie sú iba o učení sa do práce
Na gymnáziu sa človek učí najdôležitejšie poznatky zo všetkých odborov. To rozširuje jeho obzory a formuje názor na svet. Úlohou gymnázia nie je vytvoriť z detí odborníkov na to sú vysoké školy. Práve na gymnáziu sa človek naučí prepájať si súvislosti medzi rôznymi odvetviami a dáva ľuďom dôležitý všeobecný prehľad. Ten je potrebný hlavne pre ich budúcnosť. Ak chceme mať zodpovedných voličov, politikov a celkovo ľudí ktorí rozumejú ako to vo svete funguje, potrebujeme ich naučiť základy zo všetkého. Práve toto učia gymnáziá a práve preto by sme ich nemali zrušiť.
Téza: Rodičia by mali nútiť svoje dcéry zúčastňovať sa tradične chlapčenských aktivít.
Infoslide: Chlapci a dievčatá sú spoločnosťou vychovávaní a vychovávané k inému správaniu. Chlapci sú viac vedení ku športom, technickým mimiškoloským aktivitám(krúžok programovania, matematika), alebo iným záľubám(autá, počítačové hry). Medzi stereotypné dievčenské aktivity je považované napríklad spievanie, tancovanie alebo gymnastika.
problém: nepomer v zamestnanosti žien a mužov v technických odboroch (aj na vysokých školách) a rozdiely vo vnimani schopnosti ludi len na zaklade ich pohlavia (zeny su tie empaticke a esteticke zatial co muzi su technicky zamerani a fyzicky silny)
Súhlasný case:
model: rodičia by sa nepýtali dcér, ale vybrať za ne:
- len mužské aktivity
- aj mužské aktivity, ale aj tie, na ktoré majú predispozície (aj keď sú to dievčenské aktivity) –
mechanizmus a legitimita:
Prečo aktivity? – formujú
- mimoškolské aktivity formujú a prinášajú presah do predmetu, vďaka ktorému smerujú väčšinou študentku alebo študenta k výberu profesného povolania
- slabou diverzitou krúžkov strácame potenciál talentovaných žien na tieto oblasti (ak sa hlbšie venujú inej aktivite, budú k nej aj inklinovať pri výbere profesie)
Prečo rodičia? – majú vplyv a dosah - rodičia zodpovedajú za aktivity a celkovo konanie svojich detí
- majú legitimitu zasiahnuť do výberu
Prečo chlapčenské aktivity – chýba diverzita - v týchto oblastiach chýba diverzita, pracujú tam iba muži – najmä pri práci v tíme je efektívne, ak sa odlišné spôsoby myslenia a najmä iné životné skúsenosti spájajú
Prečo dcéry – nespravodlivo ich vylučujeme - spoločnosť vybudovala stereotypné rozdelenie, kvôli ktorému je nižšia pravdepodobnosť, že žena bude v technickom odbore, lebo nedostane príležitosť nájsť v sebe svoj talent kvôli iným aktivitám, ktoré jej stereotypná spoločnosť priraďuje
- je správne im tento „spoločenský dlh splatiť“ zasiahnutím rodičov k zlomeniu stereotypov
Prečo nútiť – lebo aj samotné dievčatá sú vtiahnuté do stereotypného sveta - spoločnosť od malička (vo filmoch, v učebniciach…) definujú niektoré oblasti ako mužské a niektoré ako ženské
- v mladom veku sa dievčatám takto vsugeruje postoj, že niektoré krúžky „nie sú pre ne“ a radšej si podvedome zvolia „dievčenské aktivity“
- je teda potrebné, aby toto rozmýšľanie rodičia prelomili razantnejšie ako len odporúčaním
Nesúhlasný case:
- nútiť je nesprávny prístup
- aj tak si spravia po svojom
- ak tam sú nasilu, nič si neodnesú a potom aj strácajú čas robiť to, čo ich baví a čo by si vybrali bez nútenia
- úloha rodičov je odlišná
- rodičia by sa vôbec nemali pozerať na to, čo je chlapčenské a čo dievčenské, ale na to, aké silné stránky má ich dcéra a čo ju baví
- nemali by nútiť, ale podporovať (poradiť, ale netlačiť)
- uprednostnenie chlapčenských aktivít
- je nespravodlivé, že ako aktivity, do ktorých nútime, sú práve len chlapčenské
- principiálne to nie je správne kritérium na zvýhodnenie aktivity v očiach iných
- len kvoli tomu ze tam dievcata donutime chodit, neznamena ze im to pojde
- by default su rozni ludia rozni, aj na zaklade predispozicii, len za to ze niecomu budu venovat vela casu v tom este nebudu dievcata dobre, budu sa citit este horsi