Otcovia, choďte na materskú. Pre dobro ekonomiky.

Posledný týždeň rezonuje vo svete feminizmus. Emma Watson, bývalá Hermiona z Harryho Pottera a momentálne Vyslankyňa dobrej vôle pri OSN, odštartovala novú kampaň #HeForShe, ktorá má ukázať mužom, že feminizmus je niečo za čo by mali bojovať aj oni. Redakcia Kocky s tým súhlasí a rozhodla sa preto prispieť svojou trochou k tomu aby sme porozumeli čo je feminizmus, prečo nie je zlý a prečo je potrebné dať ženám rovnakú šancu. Slečna Watson vo svojej reči (odporúčame vidieť) poukazuje na stále rozdiely v odmeňovaní (omnoho údernejší názov to má po anglicky – pay gap) pri mužoch a ženách. V dnešnom článku sa pozrieme na to aké sú dôsledky týchto rozdielov ale aj na jednu z príčin, ktorá je často uvádzaná ako dôvod na ich vznik a pretrvávanie – materská dovolenka a výchova dieťaťa.

Hlavný problém, kvôli ktorému vlády rozvinutých krajín momentálne riešia problémy rodičovskej dovolenky, je starnúca populácia a snaha udržať v pracovnom trhu vysoko kvalifikované ženy, ktoré sa po pôrode často rozhodnú ostať doma a do práce sa už nevrátiť. Tento výborný článok (z ktorého sme boli dnes nadšení) začína analýzou dôvodov, prečo sa vlastne oplatí zamestnávať ženy a snažiť sa ich čo najviac začleniť do pracovného trhu. Totiž napríklad v Japonsku pracuje iba okolo 70% žien v produktívnom veku.

Neskôr situácia graduje. Článok nám vykresľuje aký je vlastne problém s materskou dovolenkou a my zisťujeme, že je pre ženy bariérou pri snahe získať povýšenie v práci po návrate. Rovnakou dôležitým faktorom je aj väčšia ekonomická strata pre rodinu ak sa na rodičovskú dovolenku odhodlá otec, kedže ženy zarábajú iba 73% ich platu.

Je načase pozrieť sa na príklady. Prečítate si o dvoch –  Japonsku a Švédsku – ktoré obe riešia rovnaký problém. V Japonsku je ten proces na začiatku, v Švédsku na úspešnom konci. Dozviete sa porovnanie oboch prístupov a hlavne zistíte, prečo to vo Švédsku funguje.

Tento článok vám nemá ukázať prečo by ste mali ísť ako otec na rodičovskú dovolenku. Jeho snahou je ozrejmiť prečo je politika spoločností, ktoré platia ženám za rovnakú prácu menej zlá na makroekonomickej úrovni. Ukazuje nám spôsoby ako odstrániť bariéru a stigmu, ktorou materská dovolenka často je. Ale rovnako odstraňuje stereotypy o mužoch a predstavy, že za rovnakých podmienok nemajú záujem starať sa o deti na príklade Švédska kde 9/10 mužov ide na materskú na 3 alebo 4 mesiace.

#HeForShe

 

Foto: John Piwowar, Flickr

You may also like...

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *