Novembrová téma I: Kto vlastní slovenské médiá?

Koncentrácia vlastníctva médii je vnímaná ako pomerne veľký problém v krajinách typu Taliansko, kde de facto jedinú súkromnú televíziu vlastnil bývalý premiér Berlusconi. Na druhej strane, médiá ako také v USA nie sú všetky na strane republikánov ani demokratov napriek výraznej polarizácii mediálnej sféry. Napriek tomu niektorí kritizujú túto situáciu pre jej tendenciu udržiavať status quo a zužovať množinu spoločensky prístupných názorov. Otázka teda je nielen či nám vadí oligopolizácia, teda zhromažďovanie vlastníctva médii v niekoľko málo rukách, ale aj či tieto médiá sledujú záujmy niekoho konkrétneho a nie záujem verejný.

Na Slovensku sa nám táto problematika pripomenula pred mesiacom, keď finančná skupina Penta získala kontrolu nad polovicou vydavateľa napríklad denníka SME, Petit Pressu. Pokiaľ však nejdeme melodramatizovať o páde poslednej bašty slobodnej tlače, musíme sa pozrieť aj na vlastníkov ostatných médii – naozaj sa situácia zmenila tak výrazne? Transparency International Slovensko zozbierala dostupné dáta o vlastníctve médii a upravila ich do prehľadnej formy.

Budúci týždeň sa budeme venovať nielen dátam, ale aj debate o koncentrácii vlastníctva.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *