Debrief k pripravovanej téze pre 1. kategóriu v 3. kole JDL

Na treťom kole JDL mali debatérky a debateéri v 1. kategórii za úlohu argumentovať na nasledovnú pripravovanú tézu:

Mestá by mali budovať cyklotrasy na úkor nových a existujúcich ciest pre autá

Tézový výbor JDL k tejto téze spracoval debriefingové poznámky, ktoré ukazujú možné argumenty, ktoré sa dali použiť na súhlasnej i nesúhlasnej strane. Hoci tento článok nepokrýva všetky takéto argumenty, predstavuje tie najdôležitejšie z nich a teda môže slúžiť ako inšpirácia do budúcnosti.

Súhlasná strana:

Životné prostredie v mestách

  • Prítomnosť veľkého množstva áut v mestách vytvára škodlivé a nepríjemné životné prostredie pre obyvateľov. V mestách sa na malej ploche sústreďuje veľmi vysoké množstvo domov a bytoviek a zároveň sú mestá známe veľmi hustou premávkou áut. Táto hustá premávka škodí obyvateľom dvomi hlavnými spôsobmi:
    1. Autá znečisťujú ovzdušie. Do vzduchu sa dostávajú napríklad prachové častice alebo oxidy dusíka. Ľudia, ktorí bývajú blízko rušných ciest, prípadne chodia po meste často pešo, tieto nebezpečné látky vdychujú. Negatívnych dopadov na ľudské telo je veľa: poškodzujú sa pľúca, zvyšuje sa šanca srdcových ochorení a podobne. Celkový odhad ročných úmrtí na choroby spôsobené týmto znečistením vzduchu na Slovensku je až 5800.
    2. V okolí rušných ciest je veľký hluk. Ak niekto býva priamo pri ceste v centre mesta, musí znášať okrem zlého vzduchu aj nepríjemný konštantný hluk, ktorý prechádzajúce autá spôsobujú. To znižuje kvalitu bývania a života v mestách.
  • Zavedenie tézy by týmto problémom predišlo dvomi spôsobmi. Ľuďom, ktorí by bicyklovali radi no vadí im nedostatok cyklotrás, odoberieme najväčšiu prekážku v bicyklovaní po meste. Ostatní, či chcú alebo nechcú bicyklovať, nebudú mať na výber – na niektoré miesta, kam pred tým viedli cesty pre autá, pôjdu už len cyklotrasy a na iné len zúžená cesta, ktorá sa ľahko preplní autami. Aj oni teda časom pochopia, že bicyklovanie je pre nich lepšia alternatíva. Hustota premávky sa tak zásadne obmedzí. Vďaka tomu bude v mestách:
    1. Čistejší vzduch, keďže popod okná bytoviek nebude jazdiť toľko áut so spaľovacími motormi. Týmto obyvateľom miest zaručujeme zdravšie životné prostredie.
    2. Menej hluku, čím spríjemňujeme bývanie a život v mestách vo všeobecnosti.

Bezpečnosť pohybu v meste

  • Okrem zlepšenia životného prostredia pomôže zavedenie tézy aj bezpečnosti pohybu po meste. Pri pohybe v meste sú autami ohrozené dve skupiny ľudí:
    1. Ak sa niekto dnes odhodlá cestovať po meste na bicykli, spravidla nemá inú možnosť ako cestovať po krajnici cesty pre autá. To je však nebezpečné. Krajnice sú často hrboľaté a plné výmoľov, čo zvyšuje riziko pádu. Vodiči sú málokedy ohľaduplní a nedávaju cyklistom dostatok priestoru pri obiehaní, čím sa zvyšuje riziko nebezpečnej nehody.
    2. Hustá premávka v mestách znižuje prehľadnosť dopravnej situácie a zvyšuje riziko nehody za účasti chodcov.
  • Téza oba problémy rieši. Cyklisti budú mať možnosť využívať bezpečné cesty určené len pre nich. Zníži sa aj hustota premávky, ako bolo načrtnuté v argumente č. 1. Tým znižujeme riziko pre chodcov v mestách.

Zdravie obyvateľov

  • Pravidelný pohyb je základom zdravého životného štýlu. Veľa ľudí dnes (aj pred koronakrízou) trávi väčšinu dňa v kancelárii za PC a domov či do práce sa odvezú autom. Nemajú tak prirodzený pravidelný pohyb, čo prispieva k vysokej miere obezity. Na Slovensku je to obzvlášť veľký problém. V Európskej únii patríme ku krajinám s najväčšou mierou obezity a tento stav sa zhoršuje. Medzi rokmi 2008 až 2017 narástla miera obezity u nás podľa z 35.6% na 40.0%.
  • Po zavedení tézy budú ľudia využívať autá menej a bicykle viac, ako bolo vysvetlené v Argumente č.1. Pravidelné bicyklovanie bude mať následne priaznivý dopad na zdravie celej populácie. Pravidelný pohyb je kľúčom k zdravému fungovaniu ľudského organizmu, dobrej imunite a znižuje riziko obezity.

Nesúhlasná strana:

Pohodlnosť ľudí

  • Je veľmi otázne, či ľudí takéto opatrenie naozaj presvedčí presadnúť z áut na bicykle, keďže bicyklovanie je výrazne menej pohodlná alternatíva. Cestovanie bicyklom, aj keď je zdravé a ekologické, je výrazne namáhavejšie a zdĺhavejšie ako cestovanie autom. Práve preto je predstava, že by ľudia húfne začali nakupovať bicykle a pedálovať do práce či školy, vo veľa prípadoch skrátka nereálna. Dôvodov na odmietanie bicyklovania je pomerne veľa:
    1. i) Časť ľudí je príliš pohodlná na to, aby cestu ráno a večer neabsolvovali autom, ale bicyklom. Vadí im extra čas a námaha, ktorú ich to stojí. Nepáči sa im potreba po príchode do práce/školy sa prezliekať, prípadne umývať ak sa pri bicyklovaní spotia.
    2. ii) Niektorým bude vadiť premenlivosť počasia a poveternostné podmienky. Koľko ľudí by bolo ochotných chodiť do práce v zime pri mínusových teplotách? Alebo v búrke počas leta?
    3. Nie všetci majú dostatočnú výdrž na to aby dennodenne bicyklovali niekoľko kilometrov a nemusia byť ochotní si ju začať budovať.
  • Opísané situácie prispievajú k tomu, že len veľmi malá časť ľudí bude ochotná začať intenzívnejšie bicyklovať. Tým pádom sa nedostavia viaceré pozitívne zmeny sľubované súhlasnou stranou. Premávka neklesne, čiže mestá budú naďalej znečistené a hlučné, nepomôžeme bezpečnosti chodcov a málokto sa bude hýbať viac. V skutočnosti sa situácia môže ešte zhoršiť – ak zúžime či zrušíme cesty na úkor cyklotrás, no premávka zostane rovnaká, spôsobíme nepredstaviteľné zápchy a úplný dopravný kolaps.

Dôležitosť ciest pre ekonomiku

  • Pokračovanie v budovaní nových ciest je nevyhnutné pre prosperitu Slovenska, zavedenie tézy tomu bráni. Veľká časť rozpočtu na cesty v mestách dnes putuje na stavbu obchvatov a rýchlostných ciest. Momentálne sa napríklad stavia obchvat Bratislavy, Prešova, plánuje obchvat Ružomberka a viacero iných.
  • Rýchlostné cesty a obchvaty sú dôležité pre rýchlu prepravu osôb ale aj tovaru, napríklad potravín alebo áut vyrobených na Slovensku. Bez nich by autá a kamióny pri každom prejazde mesta museli stáť v dlhých zápchach v centre, vďaka rýchlostným cestám cez mesto rýchlo a pohodlne prejdú.
  • Čím viac obchvatov a rýchlostných ciest u nás je, tým atraktívnejšie je pre firmy na Slovensku pôsobiť a zakladať tu pobočky. Ich výrobky či zamestnancov vedia vďaka obchvatom a rýchlostným cestám rýchlo a po čo najkratšej trase prepraviť k zákazníkom, do predajní či do zahraničia. Cesty teda sčasti pomáhajú vytvárať pracovné miesta na Slovensku pre našich občanov.
  • Ak sa zavedie téza, je jasné, že budovanie cyklotrás výrazne obmedzí výstavbu obchvatov a iných ciest v mestách. Hrozí tak, že zamestnávatelia, pre ktorých sú náklady na dopravu veľmi dôležité, sa začnú obzerať po presune do krajín s dostupnejšími a lepšími cestami.

Nízka kvalita ciest

  • Údržba ciest je zanedbávaná už dnes, zníženie rozpočtu na tento účel situáciu len zhorší a zvýši riziko cestovania autom. Na nepriaznivý stav slovenských ciest sa vodiči sťažujú už roky. Na veľa frekventovaných cestách sú nebezpečné výmole, cestám často chýba krajnica, či poriadne zvodidlá. Cesty na sídliskách miest sú v ešte niekoľkonásobne horšom stave.
  • Návrh súhlasnej strany chce už teraz nedostatočné investície do ciest ešte výrazne obmedziť. Preto je veľmi pravdepodobné, že takýto návrh bude mať katastrofálne následky pre kvalitu ciest a negatívne by ovplyvnil bezpečnosť cestovania autom. Zvýšilo by sa riziko nehôd ale aj porúch áut, ako napríklad defekty pneumatík či poruchy podvozku.

 

Zdroje:

https://dennikn.sk/537777/stvrtina-slovenska-je-obezna/
http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=sdg_02_10&lang=en
https://dennikn.sk/655444/aj-bratislava-ma-problem-so-znecistenym-vzduchom-tehotne-zeny-by-mali-v-najhorsie-dni-odist-z-mesta/

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *